Ca HR Business Partner sau manager al unei echipe, conversatiile de setare de obiective sau de solutionare a unei nemultumiri, sunt inevitabile, fie ele confortabile sau mai putin confortabile…nu-i asa? Iata 4 intrebari pe care este bine sa le ai oricand la indemana in ‘trusa de instrumente’ pentru a ajuta angajatul sa isi seteze obiectivele, sa gaseasca propriile solutii si mai ales sa isi asume responsabilitatea pentru rezolvarea provocarilor prin care trece.
Fie ca este vorba despre o discutie informala pe hol, despre un performance review trimestrial sau o intalnire ad-hoc solicitata de angajat, asteptarea sa este ca tu sa fii in forma, pregatit(a) si sa poti intra imediat in pozitia de coach. Da, nu este tot timpul usor, dar modul in care decurge intalnirea voastra poate avea un impact mare in pozitionarea angajatului fata de tine, i.e. manager-ul lui direct sau reprezentantul HR, fata de job-ul sau si in cele din urma fata de organizatia in care lucreaza. Responsabilitate cam mare? Fara indoiala!
De aceea, sa fii pregatit este o cerinta esentiala a rolului pe care il indeplinesti zi de zi. Iata 4 intrebari cheie care te vor ‘salva’ in cele mai multe situatii, iar angajatul iti va multumi pentru claritatea, increderea in sine si rezultatele actionabile pe care le-a obtinut din interactiunea cu tine.
Intrebarea-cheie #1: Ce iti doresti?
In functie de situatie, aceasta intrebare poate fi formulata si altfel:
- “Ce provocari intampini azi?” sau
- “Catre ce te indrepti?”
Iata 2 exemple de raspunsuri pe care ai putea sa le primesti:
- “Vreau sa invat sa imi imbunatatesc managementul timpului, ca sa reusesc sa aloc timpul necesar rezolvarii task-urilor importante”.
- “Imi doresc sa reactionez cu calm si rabdare cand simt ca o colega se poarta nerespectuos cu mine”.
De ce este extrem de utila aceasta intrebare? Pentru ca il ajuta sa formuleze cu claritate, mai ales pentru el sau ea, obiectivul sau. Cum altfel sa gaseasca solutii, decat stiind exact ce isi doreste?
Intrebarea-cheie #2: Cum vei sti ca ti-ai atins obiectivul?
Sau altfel intrebat: “Daca ti-ai fi atins deja obiectivul, de ce anume te-ai bucura acum?”, “Cum ar fi, cum s-ar simti, ce ai face?”. Cu alte cuvinte, cum va masura persoana atingerea obiectivului. Avand claritate asupra acestui lucru, il ghidam sa isi seteze obiective masurabile si realiste si sa evite situatia in care a facut progrese importante sau chiar si-a indeplinit obiectivul, dar nu isi da seama si nu se bucura de efectele pozitive ale “sarbatoririi” acestei evolutii.
De exemplu, pentru situatiile mentionate mai sus, potentiale raspunsuri ar putea fi:
- “Voi sti ca mi-am atins obiectivul daca am identificat 3 strategii de time-management pe care sa le pot implementa de maine la job. Apoi, prin implementarea lor, imi voi atinge obiectivul cand voi aloca cel putin 50% din timp task-urilor importante”. Excelent! (Intr-un articol viitor vom defini cele 4 caracteristici ale unui obiectiv puternic)
- “Voi fi multumit(a) daca voi identifica un mod in care sa reactionez cand simt ca acea colega nu ma respecta. Voi sti ca mi-am atins obiectivul cand in urma unei interactiuni cu persoana respectiva nu va trebui sa iau o pauza sau sa vorbesc cu o prietena pentru a ma linisti”. Foarte bine!
Intrebarea-cheie #3: De ce este acest lucru important pentru tine?
Cu alte cuvinte, “Ce vei obtine prin acest lucru?” sau, si mai frumos spus, “Care ar fi beneficiile pentru tine si pentru cei din jur daca vei obtine rezultatul dorit?”. Aici ajutam persoana sa se conecteze cu motivatia sa. In anumite situatii va fi nevoie sa intrebam de mai multe ori “de ce?” (tehnica celor “5 de ce”), pentru a ajunge la acea motivatie mai puternica care il face sa ii pese cu adevarat si sa isi ia angajamentul sa rezolve situatia.
De exemplu:
- “E important sa aloc timp task-urilor importante pentru ca doar asa imi pot crea argumente solide pentru cererea unei promovari, ceea ce presupune un salariu mai mare pentru confortul meu si al familie” Cu cat motivatorul se leaga de lucruri care trezesc emotii, cu atat este mai puternic
- “Este esential sa fiu calma si linistita la serviciu, pentru ca, altfel, ma consum psihic si emotional foarte mult si aduc stres-ul acasa, iar acest lucru imi afecteaza relatia de cuplu”
De ce este importanta intrebarea? Pentru ca doar cand conecteaza rezolvarea provocarii prin care trece cu o motivatie puternica, angajatul va fi cu adevarat dedicat rezolvarii ei si va trece la actiune.
Intrebarea-cheie #4: Cum ai putea obtine rezultatul dorit?
Angajatul este expertul in problema sau provocarea sa. Da, e posibil sa astepte de la tine o solutie, insa e mult mai de impact daca angajatul isi gaseste solutia lui. Prin gasirea propriei solutii, devine mult mai responsabil(a), mai motivat(a) si mai ales castiga incredere in propriile forte si in capacitatea de a rezolva probleme pe viitor fara nevoia de ghidare. Iar tu vei avea astfel mai putin de lucru. Este o situatie win-win, nu e minunat?
Intrebarea este de asemenea importanta pentru ca orienteaza atentia persoanei dinspre problema catre solutie si deci actiune, exact ceea ce ne dorim. Rezolvarea problemelor vine din “miscare”, din dinamica, care se creeaza prin actiune.
Cum ar putea suna raspunsul la aceasta intrebare in exemplele noastre? Cate persoane, atatea raspunsuri. Va lasam pe voi sa va ganditi, caci ati prins ideea.
Asadar, care sunt cele 4 intrebari de coaching salvatoare:
- Ce iti doresti?
- Cum vei sti ca ti-ai atins obiectivul?
- De ce este acest lucru important pentru tine?
- Cum ai putea obtine rezultatul dorit?
Fie ca le folosesti deja sau ca le vei incerca pentru prima oara saptamana aceasta, bucura-te de impactul lor puternic si durabil. Mult succes si pe curand!